Tuesday, January 1, 2008

Pembinaan Semula Anterior Cruciate Ligament (ACL)

Bahagian I

Bagi mereka yang aktif dalam sukan 'ganas' seperti bola sepak, ragbi, ataupun futsal, koyakan ACL ini mungkin dekat dengan mereka. Tetapi bukan sahaja sukan-sukan 'ganas' ini sahaja yang berpotensi tinggi kepada koyakan ACL, malah sukan 'lembut' seperti bola jaring juga mempunyai peratusannya yang tersendiri. Bahkan, sukan lompat jauh pun mempunyai kebarangkaliannya yang tertentu untuk mengalamai koyakan ACL ini. ACL adalah satu ligamen penting pada lutut di mana ia bertindak sebagai penstabil statik kepada struktur lutut. Lokasinya adalah di tengah-tengah antara tulang paha (femur) dan tulang betis (tibial), dalam kedudukan bersilang dengan satu lagi ligamen penting pada lutut iaitu Posterior Cruciate Ligamen (PCL).




Knee Structure (front view): Courtesy from Dr. Irwan (Orthopaedics USM, Kubang Kerian)

Saya bukanlah seorang pakar perubatan, tetapi saya telah mengalami koyakan ACL ini hasil dari satu perlawanan bola sepak 'ganas' sedikit masa dahulu. Saya ingin menceritakan pengalaman saya menjalani hidup bersama koyakan ACL ini berdasarkan apa yang telah saya alami dan mungkin juga saya menjadi orang yang sangat bernasib baik untuk mengutip pula pengalaman menjalani kehidupan selepas pembedahan membina semula ACL ini. Pengalaman ini mungkin berguna bagi mereka yang sedang menimbangkan satu keputusan samada untuk membina semula ACL ini ataupun tidak kerana setiap ACl yang mengalami koyakan sepenuhnya tidak akan kembali bersambung secara semulajadi melalui proses pemulihan kerana tidak terdapat salur darah di situ. Jadi, sebelum sampai ke peringkat pertimbangan itu, anda perlu terlebih dahulu memastikan apa sebenarnya yang berlaku kepada ACL anda samada ianya telah terkoyak secara sepenuhnya ataupun tidak. Banyak pergerakan dalam sukan yang boleh menjadi sebab kepada koyakan ACL ini seperti berhenti secara tiba-tiba atapun mengalami pusingan lutut secara berlebihan. Walau apapun jenis pergerakan yang anda alami itu, koyakan pada ACL biasanya akan disertai dengan bunyi 'pop'. Saya mengalami pusingan yang berlebihan pada lutut semasa perlawanan bola sepak itu yang menyebabkan ACL saya terkoyak dan kemudiannya diikuti oleh bunyi 'pop'. Kesakitannya selepas itu sangat menggila, di mana pembengkakan lutut akan berlaku dengan cepat dan lutut tidak dapat dibengkokkan.

Keputusan akhir samada untuk membina semula ataupun tidak ACL itu masih terletak di tangan saya, cuma pendapat dan pandanagan dari pakar-pakar ortopedik yang merawat itu menjadi satu gambaran penting kepada saya untuk membuat keputusan terakhir sebelum pembedahan dijalankan. Setelah mendengar pandangan mereka (Pakar ortopedik saya adalah Dr. Abdul Razak Sulaiman dan Dr. Ahmad Sallehuddin Yaacob dari Jabatan Ortopedik, USM, Kubang Kerian), saya telah membuat keputusan untuk membina semula ACL yang koyak itu. Yang penting di sini adalah faktor umur dan aktiviti seseorang pesakit itu biasanya yang akan menjadi panduan kepada doktor memberi pandangan mereka. Koyakan pada ACL akan menjadi halangan terbesar kepada banyak aktiviti fizikal di mana lutut tidak lagi stabil untuk menyokong pergerakan badan. Akibatnya, sukan seperti bola sepak menjadi satu sukan yang mustahil untuk saya mainkan. Selain itu juga, pergerakan sesatah seperti berjogging masih boleh saya lakukan kerana kecederaan ACL saya tidak melibatkan koyakan pada meniskus (lihat rajah di atas). Kebiasaannya, koyakan pada ACL akan menarik bersama meniskus untuk sama-sama terkoyak, dan jika ini terjadi, 'knee locking' biasanya akan berlaku di mana serpihan meniskus itu akan menjadi penghalang kepada proses membengkok dan meluruskan lutut. Kesan daripada ini, kesakitan akan dialami. Koyakan pada meniskus ini biasanya akan menarik perhatian pakar ortopedik kerana meniskus yang terkoyak akan menjadi penyumbang kepada arthriris (sakit sendi lutut) pada usia yang muda akan dialami pesakit.

Akan bersambung Bahagian II: Faktor sebelum pembedahan, dan prosedur pembedahan.


No comments: